joewein.net   joewein.de LLC
fighting spam and scams on the Internet
Try our spam filter!
Free trial for 30 days
  jwSpamSpy

Home
About Us
Spam
419/Nigeria
Fraud
Contact

"419" Scam – Advance Fee / Fake Lottery Scam

The so-called "419" scam is a type of fraud dominated by criminals from Nigeria and other countries in Africa. Victims of the scam are promised a large amount of money, such as a lottery prize, inheritance, money sitting in some bank account, etc.

Victims never receive this non-existent fortune but are tricked into sending their money to the criminals, who remain anonymous. They hide their real identity and location by using fake names and fake postal addresses as well as communicating via anonymous free email accounts and mobile phones.

Keep in mind that scammers DO NOT use their real names when defrauding people.
The criminals either abuse names of real people or companies or invent names or addresses.
Any real people or companies mentioned below have NO CONNECTION to the scammers!

Read more about such scams here or in our 419 FAQ. Use the Scam-O-Matic to verify suspect emails.

Click here to report a problem with this page.

 

 

Some comments by the Scam-O-Matic about the following email:

Fraud email example:

From: "Ria Citra" <citraria77@yahoo.com>
Reply-To: citra.ria2011@hotmail.com
Date: Mon, 29 Mar 2010 06:47:34 -0800
Subject: BALASAN


Dear, Perkenalkan nama saya Ria Citra Saya ringgal di London namun berasal dari Indonesia . Saya bertemu seorang bankir. Mr Clement berniat untuk datang berinvestasi di Indonesia.Dia menasihati saya untuk mencari seorang teman di Indonesia yang dapat membantu dia berinvestasi. Apakaha Anda bisa membantu Mr Clement? Mr Clement sendiri adalah seorang Direktur Executive yang mengurus pengkreditan dan Nota Luar Negeri di Bank Of Citibank (UK) PLC. Beralamatkan di 11 Earl Grey Street Edinburgh EH3 9B. Dia ingin mentransfer uang sebanyak 5,000,000.00 pounds dan menggunakannya untuk berinvestasi di Indonesia . Apabila anda berminat membantu, mohon anda bisa membantu juga dalam: 1. Membantu dalam hal transfer dana yang dimaksud 2. Memberikan arahan dalam hal-hal yang patut diinvestasikan 3. Membantu membeli harta perumahan di Indonesia Apabila anda berniat untuk membantu dia dalam tranksaksi ini, anda diberikan 30% dari jumlah dana 5,000,000.00 Pounds. Mr Clement akan sangat senang apabila anda bisa membantu dengan memberikan NOMOR TELEPON anda. Ini supaya Mr Clement bisa memberikan informasi lengkap tentang cara, prosedur dan berbagai macam hal yang berhubungan agar dana ini bisa ditransfer atau tersedia untuk anda. Saya menunggu balasan dan reaksi positif anda. Apabila anda BERMINAT membantu saya dan Mr.Clement, silahkan memberikan BALASAN BERUPA EMAIL: KE citra.ria2011@hotmail.com <http://uk.mc284.mail.yahoo.com/mc/compose?to=citra.ria2011@hotmail.com> Hormat Ria



Anti-fraud resources: